BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Rabu, 23 September 2009

Btol.. Couple haram..


HUKUM PERCINTAAN ‘COUPLE’

Firman Allah “ولا تقربوا الزنا” Mafhumnya “Jangan mendekati zina”. Zina itu banyak kategori.

Zina mata, zina telinga, zina anggota dan zina hati. Adalah dosa kecil.
Zina kemaluan. Adalah dosa besar.

Ramai remaja kita masih belum tahu bahawa zina di dalam Islam itu ada banyak kategori. Justeru, disebutkan bahawa semua zina anggota atau perlakuan yang merangsang nafsu syahwat itu adalah suatu perbuatan zina. Bukan semata-mata zina kemaluan sahaja.
Remaja perlu tahu apakah itu langkah-langkah menghampiri zina.
Langkah menuju zina itu ada lima :
1.Pandanganنظر)) - Mata adalah panah iblis.

Adalah salah jika remaja bermain mata, pandang-pandang dan saling betatapan sekalipun dalam jarak yang agak jauh. Jika memandang itu sekadar mahu 'melihat' bahagian tubuh yang harus seperti muka, maka ia tidak menjadi suatu kesalahan. Tetapi, jika pandangan itu adalah 'menatap' bahagian tubuh dan bertujuan untuk mengikut naluri nafsu. Maka hukumnya haram. Contohnya melihat aurat dan bahagian menonjol di tubuh wanita.

2.Senyuman(بسم) - Adalah dilarang berbalas senyuman teruna dan dara tanpa sebab.

Senyuman yang menggoda adalah haram. Apatah lagi jika dibuat2 untuk menarik perhatian lelaki atau wanita yang bukan muhrim. Jika senyum sesama jantina, itu sedekah. Senyum untuk kawan atas sebab biasa, itu harus. Yang tidak dibenarkan ialah senyuman untuk mengurat dan bertujuan maksiat. Itu kena cek niat masing-masing.

3.Salam @ sapaan & perbualan(كلام) – Tengok situasi dan keadaan. Yang dilarang ialah ‘Mengurat’ atau ‘Tackle’. Melalui SMS, Telefon dan alam realiti. Ini namanya proses 'usha-usha'.

4.Rancang pertemuan(Appoinment)(وعد) – Rancang untuk berbual semula. Rancang untuk bertemu di YM. Rancang untuk bertemu secara face to face. Jika terselit di hati untuk bertemu kerana mahu berpegangan, berperlukan dan seumpamanya. Maka ia adalah haram.

5.Bertemu(Date)(لقاء).

Apabila seseorang dating, di situ ada perbualan, ketawa, senyuman, gurauan, sentuhan dan pandangan serta tatapan. Maka, ia dilarang keras. Apatah lagi jika pertemuan itu berlangsung secara berdua-duaan. Jika pertemuan di rumah perempuan kemudian ditemani oleh ibubapa perempuan. Itu tidak menjadi masalah.

Itulah lima perkara yang boleh membawa kepada dosa kecil. Sebelum berlakunya dosa besar iaitu Zina Kemaluan. Atas sebab itu, islam melarang kita membiasakan diri dengan dosa kecil ini. Jika dilihat, banyak berlaku zina di pejabat dan di tempat lain kerana kakitangan gagal memelihara lima perkara tadi.

Berdasarkan keterangan tadi, maka sudah jelas bahawa :

Hukum ber ‘couple’ adalah haram. Ia adalah dosa kecil. Dan boleh menjadi punca kepada dosa besar iaitu Zina. Dosa kecil bukanlah sesuatu yang berat, namun jika dilakukan terus menerus. Boleh menjadi punca Su’ul khatimah. Mati tanpa iman.




0 ulasan:


Kitaro - The Best Of Kitaro - Mirage Mp3
Mp3-Codes.com

followers